Usluge

Pogledajte sve naše

Usluge

Pogledajte niz usluga koje nudimo u
Centru za edukaciju i savetovanje “Stvarno Važno”

Psihološko-defektološka
dijagnostika

Vrši se pre prijema deteta u tretman. Rezultati dobijeni dijagnostičkim postupkom pomažu nam da bolje razumemo dete, njegovo funkcionisanje kao i da sagledamo koji su to sve faktori uticali na njegov razvoj. Psihološko – defektološka dijagnostika je osnova za dobro planiranje tretmana. U Centru za edukaciju i savetovanje “Stvarno važno” možete obaviti kompletnu dijagnostiku.

Psihološka dijagnostika obuhvata:

  • Procenu kognitivnog razvoja (pažnja, mišljenje, zaključivanje i pamćenje),
  • procenu motoričkog razvoja,
  • procenu socio-emocionalnog razvoja.

Defektološka dijagnostika obuhvata:

  • procenu organizovanosti psihomotorike,
  • procenu praksičke i gnostičke, organizovanosti,
  • procenu saznajnih funkcija,
  • procenu ponašanja deteta.

Dijagnostički postupak se odvija u prisustvu roditelja i traje najduže sat ipo vremena. Nakon obavljenog postupka procene roditeljima se kroz par dana izdaje izveštaj i daju se preporuke za dalji rad.

Defektološki tretman

Nakon obavljenog dijagnostičkog postupka, ukoliko se ukaže potreba dete se u dogovoru sa roditeljima uključuje u defektološki tretman. 

Pre stupanja deteta u tretman defektolog izrađuje individualni plan podrške za dete u kom ističe kratkoročne i dugoročne ciljeve.

Tretmani koje sprovodimo u Centru, odnosno individualni planovi mogu biti usmereni na unapređenje različitih sposobnosti i funkcija i/ili na kanalisanje i suzbijanje nepoželjnih oblika ponašanja.

Tretmani se sprovode individualno ili u paru ukoliko se ukaže potreba za tim.

Defektolozi Centra za edukaciju i savetovanje “Stvarno važno” dodatno su obučeni i poseduju sertifikate kojima se smatraju kompetentnim za primenu različitih metoda u radu.

 

Priprema za polazak u prvi razred

Polazak u prvi razred je veoma značajan događaj u detinjstvu i predstavlja veliku promenu i za roditelje i za dete.

On podrazumeva spremnost deteta da prihvati nove obaveze ali i spremnost roditelja da mu u tome pruže podršku na pravi način.

Deci je potrebno neko vreme da se prilagode na novu sredinu, novi ritam života i obaveze i zato je veoma bitno da budu dobro pripremljena.

Potrebno je da školu od početka prihvate kao mesto gde ih čekaju nova znanja i novi prijatelji.

Pripreme deteta za polazak u školu traju može se slobodno reći od rođenja deteta do tog važnog događaja. Takvu pripremu vrše roditelji i predškolske ustanove.

Ono što mi radimo u Centru za edukaciju i savetovanje “Stvarno važno” jeste jedna intezivna i neposredna priprema koja traje najduže šest meseci pre samog polaska u školu.

Intezivna priprema deteta obično se odnosi na podsticanje razvoja saznajnih sposobnosti koje omogućavaju uspešno učenje.

Tom pripremom deca stiču neka logički uređena predznanja koja su potrebna za uspešno savladavanje školskog programa.

Kroz pripremu koju sprovodimo dete uči da što bolje koristi svoja čula, da opaža i usresređuje svoju pažnju na objekte i reči.

Nakon toga vrši se priprema za početno čitanje, pisanje i računanje.

Radoznalo, samostalno, samopouzdano, komunikativno dete poseduje unutrašnju motivaciju i u stanju je da shvati značaj i prihvati zahteve školskog života.

Časovi su individualni ili u paru i traju sat vremena. Program se delimično prilagođava sposobnostima i početnim predzanjima deteta.

Savetovanje

Savetovanje koje sprovodimo u centru za edukaciju i savetovanje “Stvarno važno” usmereno je u više pravaca. Jedan deo stručnog tima bavi se savetovanjem roditelja i radom sa decom sa poremećajem ponašanja.

Deca sa poremećajem ponašanja često izražavaju unutrašnje konflikte kroz neskladno i izazovno ponašanje. Defektološko savetovanje pruža podršku porodicama i deci u razumevanju uzroka takvih reakcija i razvijanju strategija za njihovo prevazilaženje.

Kroz individualni pristup, stručnjak pomaže detetu da prepozna i izrazi emocije na adekvatan način, dok roditelji dobijaju smernice kako da  postave jasne granice, ali i pruže sigurnost i podršku. Cilj je ne samo smanjenje nepoželjnog ponašanja, već i izgradnja detetove emocionalne stabilnosti i samopouzdanja, kako bi se lakše suočilo sa izazovima u životu.

Ako primetite promene u ponašanju kod svog deteta, pravovremeno savetovanje može biti ključ za uspešan razvoj i harmoničnije odnose u porodici.

Drugi deo stručnog tima bavi se savetovanjem roditelja i pružanju podrške u jednom od emocionalno najtraumatičnijih događaja za roditelje, a to je saznanje da dete ima određene poteškoće.

Nakon suočavanja sa tom činjenicom roditelji su uglavnom pod izrazitim stresom. Prevelika količina stresa često se veoma negativno odražava ne samo na njihovo vlastitio psihološko funkcionisanje već i na prepoznavanje i odgovaranje na detetove potrebe.

Iskustva iz prakse pokazuju da je podrška koju stručnjaci mogu da pruže roditeljima podjednako važna kao i sam tretman koji se sprovodi sa decom.

Ona je ključna u periodu suočavanja sa dijagnozom ali veoma važna i dalje u toku života roditelja i deteta koje ima poteškoće. S toga je defektološko savetovanje namenjeno isključivo roditeljima čija su deca uključena u neki od programa ili tretmana koji se sprovode u našem Centru.

Defektološko savetovanje se realizuje individualno ili grupno u zavisnosti od dogovora sa roditeljima i predstavlja pre svega jedan vid podrške roditeljima i celokupnoj porodici.

Program podrške realizuje koleginica Sonja Domazet koja se dodatno stručno usavršavala u ovoj oblasti.

KAKO ZAKAZATI TERMIN KOD NAS?

Želite da dovedete dete kod nas ali ne znate kako? Jednostavno je!

Marte Meo

Marte Meo komunikacijski program je prihvaćen kao delotvoran metod za prirodno podsticanje komunikacije osoba koje imaju izrazite teškoće u ostvarivanju kvalitetnih interakcija sa drugima.
Deca sa teškoćama u razvoju često se podvrgavaju dijagnosičkim postupcima koji su stigmatizirajući i bivaju izloženi terapijskim procesima u kojima nisu ravnopravni partneri u ljudskoj interakciji. Najnovija naučna istraživanja su pokazala da je ipak za napredovajne svakog deteta neophodna kvalitetna komunikacija i da je ona temelj svake kvalitetne socijalne integracije.
Kako da ostvarimo takvu komunikaciju, naročito sa decom koja imaju probleme u govorno jezičkom razvoju, uči nas upravo Marte Meo program.

Program se pokazao kao veoma delotvoran u radu pre svega sa decom kojoj je dijagnostikovan autizam. Sprovodi se samo uz dozvolu i prisustvo roditelja i podrazumeva njihovo aktivno učestvovanje u tretmanu.

Reedukacija psihomotorike

Reedukacija psihomotorike ili tretman pokretom je metod koji koriste obučeni stručnjaci kako bi pomogli detetu da osvesti svoje telo i njegov položaj u odnosu na drugu osobu u odnosu na prostor i vreme. Obzirom da su psihičke i motorne funkcije neraskidivo povezane tokom celog života ova metoda preko stimulacije motornih funkcija utiče na celokupan razvoj. Reedukacija psihomotorike podrazumeva izvođenje vežbi (često pred ogledalom). Kroz izvođenje ovih vežbi utičemo na strukture i funkcije centralnog nervnog sistema. Nizovi vežbi koje dete izvodi su u stvari podsticaji koje upućujemo centralnom nervnom sistemu putem čula, pokreta i govora kako bi stimulisali motorni, kongnitivni i socio-emocionalni razvoj deteta. Vežbe koje koristimo dakle pomažu detetu da razume svoje telo, prostor koji ga okružuje, vreme koje protiče, ritam, postojanje drugih osoba u njegovom okruženju, a sve to koristeći svoja čula. Ovaj program koristi se u tretmanu dece sa:

  • Usporenim ili disharmoničnim razvojem,
  • Govorno jezičkim problemima,
  • Poremećajem ponašanja,
  • Dispraksičnim poteškoćama,
  • Pervazivnim poremećajem,
  • Senzornim poremećajem,
  • Problemima sa lateralnom dominacijom,
  • Poremećajima pažnje sa hiperaktivnošću,
  • Smetnjama u učenju.

Senzorna integracija

Senzorna integracija je termin kojim stručnjaci označavaju sposobnost našeg mozga da sve slike i informacije koje dobija preko čula uklopi u jednu širu sliku. Naš mozak prima informacije iz 7 čula, a to su čulo ukusa, mirisa, vida, sluha, dodira, vestibularnog sistema i proprioceptivnog sistema. Uklapanje informacija u jednu sliku je aktivnost koja se odvija u kori velikog mozga i ukoliko se ona odvija bez smetnji najčešće je nismo ni svesni. Dete tipičnog razvoja će spontano kroz igru i različita iskustva naučiti da informacije iz svojih čula primi i obradi na odgovarajući način. Međutim ako je aktivnost senzorne integracije narušena dete može biti previše osetljivo na određene informacije ili nedovoljno osetljivo na druge.

Za date koje je preosetljivo na neke informacije iz okoline kažemo da je hipersenzitivno dok za dete koje je nedovoljno osetljivo kažemo da je hiposenzitivno.

Hipersenzitivna deca burno reaguju na određene informacije. Ona često rukama prekrivaju uši da bi se zaštitila od buke, jedu samo nekoliko vrsta hrane jer ostala izaziva gađenje, beže od jakog svetla, smeta im dodir i slično.

Hiposenzitivna deca pokazuju veliku toleranciju na bol, na jaku i začinjenu hranu. Često mašu prstima ispred očiju ili se igraju sa svetlom, nemirna su, uvek su u pokretu. Vole ljuljaške, tramboline, skakanje, trčanje u krug.

Treću grupu dece sa odstupanjem senzorne integracije čine deca koja su preterano osetljiva na neke podražaje dok su u isto vreme nedovoljno osetljiva na druge vrste podražaja.

U našem Centru senzornu integraciju procenjujemo uz pomoć “skale za procenu disfunkcije senzorne integracije” i uz neizostavnu opservaciju deteta tokom par susreta.

Nakon sprovedenog dijagnostičkog postupka dete se uključuje u senzorno integracijski tretman. Istovremeno sa tim tretmanom mogu se sprovoditi i druge vrste tretmana.


Program potpomognute komunikacije

Komunikacijski program podrazumeva rad sa decom na podsticanju razvoja funkcionalnog govora i jezika i usvajanju socijalnih vestina, te njihovom boljem snalaženju u svakodnevnoj komunikaciji i socijalnim interakcijama kroz obradu različitih tema. Komunikacijski program je potpomognut slikovnim materijalom.

Potomognuta komunikacija je korisna za decu kojoj je potrebna podrška u razumevanju jezika u učestvovanju u konkretnim aktivnostima, ali i u njegovoj ekspresiji. Ona zahteva individualizovan pristup detetu.

Upotrebom sličica detetu se stvara mogućnost da lakše zatraži željeni predmet, da traži pomoć, pauzu u radu, prati raspored, bolje razume strukturu i redosled radnji u konkretnoj aktivnosti i raznim životnim situacijama. Cilj je da dete koristi govor i jezik u okviru svojih mogućnosti u svakodnevnoj socijalnoj komunikaciji ali i slikovni alternativni vid komunikacije.

Upotreba slikovnog materijala treba da pomogne detetu da uspešnije organizuje i struktuira jezičke iskaze, usvoji i obogati sintaksu, proširi simantički fond i rečnik i da bolje verbalno opisuje.

Isto tako potpomaže kvalitetnu socijalnu interakciju i funkcionalniju upotrebu govora u svakodnevnom životu. Rad na tome ostvaruje se kroz upotrebu različitih slikovnih materijala koji se izrađuju u boardmaker programu.

Program zahteva tesnu saradnju sa roditeljima zbog neophodnosti dobijanja informacija o konkretnim interesovanjima i aktivnostima u kojima dete učestvuje i o kojima treba da nauči da komunicira i da ih razume, a takođe i zbog vežbanja i upotrebe obrađenog u svakodnevnim životnim situacijama.

Integracija primitivnih refleksa

Po rođenju, a da bi preživelo, dete je opremljeno setom primitivnih refleksa koji su previđeni da obezbede trenutni odgovor na novu sredinu i na sve promene u njoj. Ovi refleksi se javljaju tačno određenim redosledom počevši od 10. nedelje trudnoće i gube se tačno određenim redosledom do kraja prve godine života. Njihov izostanak u vreme kada bi trebalo da su prisutni, ili postojanja posle roka kada bi morali da nestanu, upućuju na poremećaj funkcije nervnog sisema. Detektovanje prisustva određenih primitivnih refleksa može pomoći kod izolovanja uzroka detetovog problema, a tada trening integracije primitivnih refleksa može efikasno da se odradi. Program stimulacije – inhibicija refleksa sastoji se od specifičnih fizičkih, stereotipnih pokreta vežbanih od prilike 5 do 10 minuta na dan u toku perioda od oko godinu dana. Kako se patološka refleksna aktivnost ispravlja smatra se da će mnogi od fizičkih, akademskih i emotivnih problema deteta nestati. Program integracije primitivnih refleksa sprovodi se nakon urađene detaljne procene, a u našem centru ga sprovode terapeuti specijalno obučeni za to.